Khamis, 13 Oktober 2011

Info 3 : Apakah perbezaan motosikal 2-Lejang & 4-Lejang???

Kali ini saya ingin sembang pasal motor pula. Lejang atau selalunya di sebut stroke merupakan pergerakan piston di dalam silinder blok enjin sama ada ianya atas ke bawah atau pun kiri ke kanan. Untuk aplikasi bidang permotoran 2(dua) tayar pula terbahagi kepada 2-lejang dan 4-lejang. Sebab itu kita biasa mendengar motor 2-stroke dan juga motor 4-stroke. Kitaran yang terjadi dalam enjin ini membezakan kuasa atau tenaga yang dicipta ketika proses pembakaran.


4-Lejang / 4-Stroke

Kenapa di panggil 4-lejang.? Kerana untuk melengkapkan proses pembakaran
dalam kitaran enjin memerlukan 4 proses iaitu mampatan(intake), mampatan(compression), kuasa(power) & ekzos.


kitaran 4-lejang
1. Intake - Ketika ini piston bergerak ke bawah & menyedut campuran udara & bahan api(minyak).

2. Compression - Piston akan mula bergerak ke atas setelah campuran udara & minyak berlaku & pada masa yang sama juga plug akan menghasilkan api(spark).

3.Power - Pada tahap ini, kuasa akan terjadi akibat dua(2) proses sebelumnya. Spark yang kuat akan menghasilkan kuasa yang lebih. Kuasa ini yang akan membantu menggerakkan motor kita.

4. Ekzos - Proses terakhir ialah untuk membuang karbon yang terjadi. Piston akan di tolak keatas & injap akan di buka bagi memberi laluan kepada karbon untuk keluar melalui lubang ekzos yG akhirnya di sebut asap.



Kebiasannya motorsikal yang berenjin 4-lejang ini mudah untuk di jaga kerana selain mengisi petrol anda hanya perlu mengisi minyak hitam atau pun 4T. 4T ini merupakan pelinciran kepada proses yang terjadi dalam kitaran 4-lejang tadi. Sebab itu minyak itu di sebut 4T. Biasanya terdapat pelbagai jenis 4T. Bermula dari yang terdiri dari bahan mineral, semi-synthetic & full-synthetic. Yang terbaik pastilah full-synthetic sebab ianya membantu dari segi penjagaan enjin. Pastikan anda selalu check paras minyak hitam sebab ianya amat penting.


contoh motorsikal 4-lejang


2-Lejang / 2-Stroke

2-lejang pula merupakan ringkasan kepada model 4-lejang. Proses kitaran tetap sama iaitu intake, compression, power & ekzos. Tetapi yang menjadikan ianya unik adalah kerana model 2-lejang ini tidak mempunyai injap tetapi hanya berpandukan kepada rod & piston sahaja yang bergerak.


kitaran 2-lejang
1. Intake & compression - Piston akan bergerak ke atas & seterusnya berlaku proses compression campuran antara udara, bahan api(minyak) & pelincir.
2. Power & ekzos - Pada ketika ini, plug akan menghasilkan spark & proses pembakaran yang sempurna antara campuran berlaku & memaksa piston untuk bergerak ke bawah. Ketika ini berlaku dua(2) proses serentak iaitu karbon akan di tolak keluar melalui lubang ekzos sebagai asap & udara akan di sedut dari karburator untuk kitaran seterusnya.
contoh motorsikal 2-lejang
Motor 2-lejang ini senang nak dikenalpasti. Senang cerita motor yang berasap bagai tu 2-lejang lah. Walaupun sedikit mudah untuk dijaga tetapi ianya memerlukan proses penjagaan rapi. Jika motor 4-lejang anda hanya perlukan minyak petrol & 4T. Untuk 2-lejang anda perlu tambah minyak 2T dalam list penjagaan motor anda. Minyak 2T ini diperlukan ketika proses kitaran 2-lejang itu sendiri. Bahan asas pelincir adalah sama iaitu mineral, semi-synthetic & full-synthetic. Kena rajin jagalah supaya tak berlaku kerosakan pada motor anda.



Kalau anda perasan, walaupun ada model motorsikal 2-lejang & 4-lejang itu mempunyai (cc) yang sama tetapi motorsikal 2-lejang mampu menghasilkan kuasa dua(2) kali ganda dari keupayaan enjinnya. Contoh mudah, anda bandingkan antara Honda-Wave 125 dengan Yamaha 125z. Kedua-duanya 125cc tetapi kelajuan kedua-dua motorsikal tidak sama. Contoh lain, Honda CBR-150 menggunakan sistem 4-lejang menghasilkan kuasa 18bhp(kuasa kuda). Tetapi Honda NSR-150 yG menggunakan sistem 2-lejang pula menghasilkan kuasa 38bhp(kuasa kuda). Terlalu berbeza bukan? Tetapi keburukan tentang sistem 2-lejang yang paling tidak digemari ialah menghasilkan asap yang mencemarkan udara kita.
Sumber : aQi is CrezQa

28 ulasan:

  1. assignment (peringatan)
    hehehe.....

    BalasPadam
  2. ..

    'like'.. ^_^

    BalasPadam
  3. Hahaha...hobi...nak bt gena..
    Assingment satu kewajipan..hobi jangan diabaikan..:)

    BalasPadam
  4. wan spe ada stapler dgn binding tape...

    BalasPadam
  5. Hebat..tapi ok lah,untuk penguna2 motor,,hehe

    BalasPadam
  6. ape resepi nak kasi laju moto ex-5?

    BalasPadam
  7. Assalammualaikum. Nak tanya. Apa saiz original Blok dan Carb Modenak Kriss 110 1st model?

    BalasPadam
  8. Cikgu Macam Mana Nak Mengenal Pasti Blok Atau Carb Original.. Motor Honda Wave125r. Sekian Terima Kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blok.. blok motor jarang ganti kecuali dah abis rebore atau dah tak boleh nak rebore lagi baru ganti yang lain, itu pun 30-40 tahun dari sekarang atau kecuali anda nak ganti piston dan blok racing walaupun blok anda maseh boleh direbore.
      Kaberator yang paling popular yang lazim cuma jenama keihin atau mikuni rasanya belum ada yang tiruan lagi

      Padam
  9. Mcm mna kalau terlebih bubu 4t,contoh had 850ml terlebih sampai 900ml,xde masalah juga ke? Mohon pencarahan,,,
    125zr

    BalasPadam
  10. Mcm mna kalau terlebih bubu 4t,contoh had 850ml terlebih sampai 900ml,xde masalah juga ke? Mohon pencarahan,,,
    125zr

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuma 50ml lebih pun kepoh.. kecuali lah terlebih isi sampai 200ml mungkin enjin jadi senak

      Padam
  11. Hi, Semua orang amat gembira memberikan bukti besar saya pada bagaimana saya mendapat jumlah pinjaman keinginan saya dari Mr Ranner yang merupakan maneger pinjaman ranner Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk membiarkan seluruh dunia tahu itu, Am Mrs Nurs Jaya dari Jalan Ampang Kuala Lumpur di Malaysia saya dalam mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan sendiri bagi menyokong perniagaan saya, perbelanjaan jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya terserempak dengan beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan scammed jauh sedikit wang saya di bahawa proses masa i mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi kerana wang yang sedikit i telah mempunyai dengan saya telah diambil oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar, Maka pada satu hari setia sebagai i telah melayari melalui internet mencari pekerjaan i terserempak dengan beberapa testimoni mengulas mengenai forum dengan satu Mrs Nurs Jaya, dan Puan monica tentang bagaimana mereka menerima pinjaman mereka daripada Syarikat bandar bank E-mel: rannerloan565@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi ini perbicaraan kerana saya begitu takut mengenai apa yang orang lain peminjam lakukan kepada saya, jadi saya pergi ke hadapan mengambil alamat e-mel peribadi yang bersama-sama dalam komen-komen di website jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka dari syarikat, Encik Adam, dan Puan sule Luis, oleh itu, apabila dia mendengar bahawa beliau amat gembira dengan keadaan itu, Jadi dia meyakinkan saya bahawa saya sedang dalam syarikat yang betul di mana i boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, mereka memberikan saya borang permohonan pinjaman peminjam untuk mengisi dan kembali, saya melakukan semua bahawa, memandangkan mereka semua maklumat yang perlu saya tentang saya, Jadi saya telah diberikan syarat-syarat dan keadaan semua syarikat mereka berjalan lancar tanpa sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam i dimaklumkan wang itu sah pinjaman saya daripada 7,000,000 RM telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pinjaman mereka pemegang amanah, jadi pada proses yang masa i begitu gembira apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka melalui butir-butir perbankan, tetapi saya sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya untuk pemberi pinjaman ini memanggil Mr Abraham i kepada mereka melalui akaun bank supaya menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 7,000,000 RM oleh Mr Ranner. Jadi saya segera e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi saudara-saudara di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen i akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Abraham dengan yang sama E-mel: rannerloan565@gmail.com dan i tahu dia juga akan membantu anda dengan jumlah pinjaman keinginan anda okay, E-mel mereka hari ini dan anda akan gembira anda lakukan. dari kakak Nurs Jaya, Jalan Ampang Kuala Lumpur, Malaysia,,,

    BalasPadam
  12. Hi, Semua orang amat gembira memberikan bukti besar saya pada bagaimana saya mendapat jumlah pinjaman keinginan saya dari Mr Ranner yang merupakan maneger pinjaman ranner Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk membiarkan seluruh dunia tahu itu, Am Mrs Nurs Jaya dari Jalan Ampang Kuala Lumpur di Malaysia saya dalam mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan sendiri bagi menyokong perniagaan saya, perbelanjaan jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya terserempak dengan beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan scammed jauh sedikit wang saya di bahawa proses masa i mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi kerana wang yang sedikit i telah mempunyai dengan saya telah diambil oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar, Maka pada satu hari setia sebagai i telah melayari melalui internet mencari pekerjaan i terserempak dengan beberapa testimoni mengulas mengenai forum dengan satu Mrs Nurs Jaya, dan Puan monica tentang bagaimana mereka menerima pinjaman mereka daripada Syarikat bandar bank E-mel: rannerloan565@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi ini perbicaraan kerana saya begitu takut mengenai apa yang orang lain peminjam lakukan kepada saya, jadi saya pergi ke hadapan mengambil alamat e-mel peribadi yang bersama-sama dalam komen-komen di website jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka dari syarikat, Encik Adam, dan Puan sule Luis, oleh itu, apabila dia mendengar bahawa beliau amat gembira dengan keadaan itu, Jadi dia meyakinkan saya bahawa saya sedang dalam syarikat yang betul di mana i boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, mereka memberikan saya borang permohonan pinjaman peminjam untuk mengisi dan kembali, saya melakukan semua bahawa, memandangkan mereka semua maklumat yang perlu saya tentang saya, Jadi saya telah diberikan syarat-syarat dan keadaan semua syarikat mereka berjalan lancar tanpa sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam i dimaklumkan wang itu sah pinjaman saya daripada 7,000,000 RM telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pinjaman mereka pemegang amanah, jadi pada proses yang masa i begitu gembira apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka melalui butir-butir perbankan, tetapi saya sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya untuk pemberi pinjaman ini memanggil Mr Abraham i kepada mereka melalui akaun bank supaya menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 7,000,000 RM oleh Mr Ranner. Jadi saya segera e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi saudara-saudara di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen i akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Abraham dengan yang sama E-mel: rannerloan565@gmail.com dan i tahu dia juga akan membantu anda dengan jumlah pinjaman keinginan anda okay, E-mel mereka hari ini dan anda akan gembira anda lakukan. dari kakak Nurs Jaya, Jalan Ampang Kuala Lumpur, Malaysia,-------------------------------------

    BalasPadam
  13. Saya ada satu masalah...minyak hitam 4T saya bocor...kebetulan bengkel motor di kwsn sekitar tutup kerana cuti...saya telah membeli minyak hitam yg salah iaitu 2T dan menambahnya ke dlm enjin motorsikal modenas saya dgn tujuan untuk sementara waktu sehingga bengkel motor buka seperti biasa...Masalahnya adakah hal ini akan membawa kesan buruk kepada enjin motorsikal saya itu? Dan apakah kesan kesannya? serta tindakan yg saya perlu laku kan? Perlukan jawapan segera... Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ape nk takut? Mnyk mkn pn bole pepah gak. Cuma cair lh bila terlalu pnas. Xde protection pd material engine.4t kn pekat, xterlalu cair law pnas. Kalo wt goreng ikan pn, lmbat masak. Tu lh umpamanya. Hahaha 4t high temperature sbb pekat dri 2t. 2t di pkai untuk mnyk engine, terlalu lama@pnas akn merosakn valve seal@oil seal jd xthan lama.

      Padam
  14. Saya ada satu masalah...minyak hitam 4T saya bocor...kebetulan bengkel motor di kwsn sekitar tutup kerana cuti...saya telah membeli minyak hitam yg salah iaitu 2T dan menambahnya ke dlm enjin motorsikal modenas saya dgn tujuan untuk sementara waktu sehingga bengkel motor buka seperti biasa...Masalahnya adakah hal ini akan membawa kesan buruk kepada enjin motorsikal saya itu? Dan apakah kesan kesannya? serta tindakan yg saya perlu laku kan? Perlukan jawapan segera... Terima kasih.

    BalasPadam
  15. Saya ada satu masalah...minyak hitam 4T saya bocor...kebetulan bengkel motor di kwsn sekitar tutup kerana cuti...saya telah membeli minyak hitam yg salah iaitu 2T dan menambahnya ke dlm enjin motorsikal modenas saya dgn tujuan untuk sementara waktu sehingga bengkel motor buka seperti biasa...Masalahnya adakah hal ini akan membawa kesan buruk kepada enjin motorsikal saya itu? Dan apakah kesan kesannya? serta tindakan yg saya perlu laku kan? Perlukan jawapan segera... Terima kasih.

    BalasPadam
  16. pernah terjadi pd kawan. tp ok je mujur xde mslh pape

    BalasPadam
  17. Hello,
    Saya Puan Susan Rodgers, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang meminjamkan peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda, atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
    (susanrodgers42@gmail.com)
    terima kasih

    BalasPadam
  18. BE SMART, hura WHILE IT LAST AND JADIKAN TUNAI EXTRA
    Saya mendapat lombong telah diprogramkan dan terpadam kad ATM untuk mengeluarkan maksimum 7021,45 SGD setiap hari untuk tempoh maksimum 30 hari. Saya sangat gembira ini kerana saya mendapat lombong dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan 147.450,45 SGD. MR James memberi kad keluar hanya untuk membantu mereka yang memerlukan, walaupun ia adalah menyalahi undang-undang tetapi ia adalah sesuatu yang baik yang akan membantu kesusahan kewangan anda, untuk perubahan tahap kewangan. Dan tidak ada yang mendapat terperangkap apabila menggunakan kad; untuk kad itu juga diprogramkan dan sangat aktif. Dapatkan anda daripadanya. Hanya menghantar kepada-Nya, e-mel pada jamesvoltharkers68@gmail.com dan dia memberikan anda details..THIS adalah 100% REAL. I AM A PEWARIS INI. EMAIL HACKER'S: jamesvoltharkers68@gmail.com

    BalasPadam
  19. BE SMART, hura WHILE IT LAST AND JADIKAN TUNAI EXTRA
    Saya mendapat lombong telah diprogramkan dan terpadam kad ATM untuk mengeluarkan maksimum 7021,45 SGD setiap hari untuk tempoh maksimum 30 hari. Saya sangat gembira ini kerana saya mendapat lombong dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan 147.450,45 SGD. MR James memberi kad keluar hanya untuk membantu mereka yang memerlukan, walaupun ia adalah menyalahi undang-undang tetapi ia adalah sesuatu yang baik yang akan membantu kesusahan kewangan anda, untuk perubahan tahap kewangan. Dan tidak ada yang mendapat terperangkap apabila menggunakan kad; untuk kad itu juga diprogramkan dan sangat aktif. Dapatkan anda daripadanya. Hanya menghantar kepada-Nya, e-mel pada jamesvoltharkers68@gmail.com dan dia memberikan anda details..THIS adalah 100% REAL. I AM A PEWARIS INI. EMAIL HACKER'S: jamesvoltharkers68@gmail.com

    BalasPadam
  20. Apakah Anda memerlukan pinjaman segera untuk menyelesaikan kebutuhan keuangan Anda? Apakah Anda membutuhkan dana untuk melunasi hutang Anda? Apakah Anda mencari modal awal? Atau Anda ingin memperpanjang bisnis yang ada, mohon telusuri lebih lanjut karena kami menawarkan pinjaman antara {Manimum $5.000,00 sampai $20,000,000.00 maksimum}, kami dapat dipercaya, santai, masuk akal dan dinamis, dengan Jaminan 100% Kami juga menyediakan jenis investasi {£, €, IDR dan $} Bagian yang paling menarik adalah pinjaman kami ditawarkan di Suku Bunga yang sangat rendah silahkan hubungi kami melalui alamat kontak berikut
    Website: https: //iskandarlestari.wordpress.com
    E-mail {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITE: {D8980E0B}

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum
    'Insya Allah' ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM menawarkan pinjaman dengan tingkat persentase tahunan yang sangat rendah APR menghubungi kami melalui e-mail kami: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com} untuk menikmati hal berikut: apakah Anda ditolak oleh Bank sebagai akibat dari kredit Sejarah Buruk Anda berutang secara finansial apakah Anda memerlukan dana untuk ekspansi bisnis atau Anda ingin memulai bisnis dengan modal tambahan atau Anda memerlukan pinjaman yang sangat besar untuk melaksanakan proyek ini, antara lain dengan ISKANDAR LOAN FIRM Anda bisa mengatakan "Alhamdulillah" karena kami menjamin kelayakan kepercayaan kejujuran 100% dalam pelayanan kami segera hubungi kami BBM INVITE: {D8980E0B} atau melalui alamat e-mail di atas Assalamu'alaikum wr wb,

    BalasPadam
  22. Are you suffering financially or do you need an urgent cash to pay your bills? And you want to take the risk of transforming your own life. Try and get your ATM blank card today and be among the lucky one's who are benefiting from this card. This ATM card is set capable of hacking into any ATM machines anywhere in the world. I have to know about this blank ATM card when I was looking for work online about a month ago. It has really changed my life forever and now I can say I'm rich because I am a living testimony. The less money I get in a day with this card is €20,000. Even now and then keep pumping money into my account. Although the card is illegal but there is no risk of being caught. It is programmed in such a way that it cannot be tracked and also has a technique that makes it impossible for the CCTV camera to detect you when using it. For details on how to get yours today contact cliffordhackerspays@gmail.com

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...