Khamis, 13 Oktober 2011

Info 3 : Apakah perbezaan motosikal 2-Lejang & 4-Lejang???

Kali ini saya ingin sembang pasal motor pula. Lejang atau selalunya di sebut stroke merupakan pergerakan piston di dalam silinder blok enjin sama ada ianya atas ke bawah atau pun kiri ke kanan. Untuk aplikasi bidang permotoran 2(dua) tayar pula terbahagi kepada 2-lejang dan 4-lejang. Sebab itu kita biasa mendengar motor 2-stroke dan juga motor 4-stroke. Kitaran yang terjadi dalam enjin ini membezakan kuasa atau tenaga yang dicipta ketika proses pembakaran.


4-Lejang / 4-Stroke

Kenapa di panggil 4-lejang.? Kerana untuk melengkapkan proses pembakaran
dalam kitaran enjin memerlukan 4 proses iaitu mampatan(intake), mampatan(compression), kuasa(power) & ekzos.


kitaran 4-lejang
1. Intake - Ketika ini piston bergerak ke bawah & menyedut campuran udara & bahan api(minyak).

2. Compression - Piston akan mula bergerak ke atas setelah campuran udara & minyak berlaku & pada masa yang sama juga plug akan menghasilkan api(spark).

3.Power - Pada tahap ini, kuasa akan terjadi akibat dua(2) proses sebelumnya. Spark yang kuat akan menghasilkan kuasa yang lebih. Kuasa ini yang akan membantu menggerakkan motor kita.

4. Ekzos - Proses terakhir ialah untuk membuang karbon yang terjadi. Piston akan di tolak keatas & injap akan di buka bagi memberi laluan kepada karbon untuk keluar melalui lubang ekzos yG akhirnya di sebut asap.



Kebiasannya motorsikal yang berenjin 4-lejang ini mudah untuk di jaga kerana selain mengisi petrol anda hanya perlu mengisi minyak hitam atau pun 4T. 4T ini merupakan pelinciran kepada proses yang terjadi dalam kitaran 4-lejang tadi. Sebab itu minyak itu di sebut 4T. Biasanya terdapat pelbagai jenis 4T. Bermula dari yang terdiri dari bahan mineral, semi-synthetic & full-synthetic. Yang terbaik pastilah full-synthetic sebab ianya membantu dari segi penjagaan enjin. Pastikan anda selalu check paras minyak hitam sebab ianya amat penting.


contoh motorsikal 4-lejang


2-Lejang / 2-Stroke

2-lejang pula merupakan ringkasan kepada model 4-lejang. Proses kitaran tetap sama iaitu intake, compression, power & ekzos. Tetapi yang menjadikan ianya unik adalah kerana model 2-lejang ini tidak mempunyai injap tetapi hanya berpandukan kepada rod & piston sahaja yang bergerak.


kitaran 2-lejang
1. Intake & compression - Piston akan bergerak ke atas & seterusnya berlaku proses compression campuran antara udara, bahan api(minyak) & pelincir.
2. Power & ekzos - Pada ketika ini, plug akan menghasilkan spark & proses pembakaran yang sempurna antara campuran berlaku & memaksa piston untuk bergerak ke bawah. Ketika ini berlaku dua(2) proses serentak iaitu karbon akan di tolak keluar melalui lubang ekzos sebagai asap & udara akan di sedut dari karburator untuk kitaran seterusnya.
contoh motorsikal 2-lejang
Motor 2-lejang ini senang nak dikenalpasti. Senang cerita motor yang berasap bagai tu 2-lejang lah. Walaupun sedikit mudah untuk dijaga tetapi ianya memerlukan proses penjagaan rapi. Jika motor 4-lejang anda hanya perlukan minyak petrol & 4T. Untuk 2-lejang anda perlu tambah minyak 2T dalam list penjagaan motor anda. Minyak 2T ini diperlukan ketika proses kitaran 2-lejang itu sendiri. Bahan asas pelincir adalah sama iaitu mineral, semi-synthetic & full-synthetic. Kena rajin jagalah supaya tak berlaku kerosakan pada motor anda.



Kalau anda perasan, walaupun ada model motorsikal 2-lejang & 4-lejang itu mempunyai (cc) yang sama tetapi motorsikal 2-lejang mampu menghasilkan kuasa dua(2) kali ganda dari keupayaan enjinnya. Contoh mudah, anda bandingkan antara Honda-Wave 125 dengan Yamaha 125z. Kedua-duanya 125cc tetapi kelajuan kedua-dua motorsikal tidak sama. Contoh lain, Honda CBR-150 menggunakan sistem 4-lejang menghasilkan kuasa 18bhp(kuasa kuda). Tetapi Honda NSR-150 yG menggunakan sistem 2-lejang pula menghasilkan kuasa 38bhp(kuasa kuda). Terlalu berbeza bukan? Tetapi keburukan tentang sistem 2-lejang yang paling tidak digemari ialah menghasilkan asap yang mencemarkan udara kita.
Sumber : aQi is CrezQa

16 ulasan:

  1. assignment (peringatan)
    hehehe.....

    BalasPadam
  2. ..

    'like'.. ^_^

    BalasPadam
  3. Hahaha...hobi...nak bt gena..
    Assingment satu kewajipan..hobi jangan diabaikan..:)

    BalasPadam
  4. wan spe ada stapler dgn binding tape...

    BalasPadam
  5. Hebat..tapi ok lah,untuk penguna2 motor,,hehe

    BalasPadam
  6. ape resepi nak kasi laju moto ex-5?

    BalasPadam
  7. Assalammualaikum. Nak tanya. Apa saiz original Blok dan Carb Modenak Kriss 110 1st model?

    BalasPadam
  8. Cikgu Macam Mana Nak Mengenal Pasti Blok Atau Carb Original.. Motor Honda Wave125r. Sekian Terima Kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blok.. blok motor jarang ganti kecuali dah abis rebore atau dah tak boleh nak rebore lagi baru ganti yang lain, itu pun 30-40 tahun dari sekarang atau kecuali anda nak ganti piston dan blok racing walaupun blok anda maseh boleh direbore.
      Kaberator yang paling popular yang lazim cuma jenama keihin atau mikuni rasanya belum ada yang tiruan lagi

      Padam
  9. Mcm mna kalau terlebih bubu 4t,contoh had 850ml terlebih sampai 900ml,xde masalah juga ke? Mohon pencarahan,,,
    125zr

    BalasPadam
  10. Mcm mna kalau terlebih bubu 4t,contoh had 850ml terlebih sampai 900ml,xde masalah juga ke? Mohon pencarahan,,,
    125zr

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuma 50ml lebih pun kepoh.. kecuali lah terlebih isi sampai 200ml mungkin enjin jadi senak

      Padam
  11. Hi, Semua orang amat gembira memberikan bukti besar saya pada bagaimana saya mendapat jumlah pinjaman keinginan saya dari Mr Ranner yang merupakan maneger pinjaman ranner Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk membiarkan seluruh dunia tahu itu, Am Mrs Nurs Jaya dari Jalan Ampang Kuala Lumpur di Malaysia saya dalam mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan sendiri bagi menyokong perniagaan saya, perbelanjaan jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya terserempak dengan beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan scammed jauh sedikit wang saya di bahawa proses masa i mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi kerana wang yang sedikit i telah mempunyai dengan saya telah diambil oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar, Maka pada satu hari setia sebagai i telah melayari melalui internet mencari pekerjaan i terserempak dengan beberapa testimoni mengulas mengenai forum dengan satu Mrs Nurs Jaya, dan Puan monica tentang bagaimana mereka menerima pinjaman mereka daripada Syarikat bandar bank E-mel: rannerloan565@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi ini perbicaraan kerana saya begitu takut mengenai apa yang orang lain peminjam lakukan kepada saya, jadi saya pergi ke hadapan mengambil alamat e-mel peribadi yang bersama-sama dalam komen-komen di website jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka dari syarikat, Encik Adam, dan Puan sule Luis, oleh itu, apabila dia mendengar bahawa beliau amat gembira dengan keadaan itu, Jadi dia meyakinkan saya bahawa saya sedang dalam syarikat yang betul di mana i boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, mereka memberikan saya borang permohonan pinjaman peminjam untuk mengisi dan kembali, saya melakukan semua bahawa, memandangkan mereka semua maklumat yang perlu saya tentang saya, Jadi saya telah diberikan syarat-syarat dan keadaan semua syarikat mereka berjalan lancar tanpa sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam i dimaklumkan wang itu sah pinjaman saya daripada 7,000,000 RM telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pinjaman mereka pemegang amanah, jadi pada proses yang masa i begitu gembira apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka melalui butir-butir perbankan, tetapi saya sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya untuk pemberi pinjaman ini memanggil Mr Abraham i kepada mereka melalui akaun bank supaya menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 7,000,000 RM oleh Mr Ranner. Jadi saya segera e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi saudara-saudara di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen i akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Abraham dengan yang sama E-mel: rannerloan565@gmail.com dan i tahu dia juga akan membantu anda dengan jumlah pinjaman keinginan anda okay, E-mel mereka hari ini dan anda akan gembira anda lakukan. dari kakak Nurs Jaya, Jalan Ampang Kuala Lumpur, Malaysia,,,

    BalasPadam
  12. Hi, Semua orang amat gembira memberikan bukti besar saya pada bagaimana saya mendapat jumlah pinjaman keinginan saya dari Mr Ranner yang merupakan maneger pinjaman ranner Syarikat, saya ingin cepat menggunakan peluang ini untuk membiarkan seluruh dunia tahu itu, Am Mrs Nurs Jaya dari Jalan Ampang Kuala Lumpur di Malaysia saya dalam mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan sendiri bagi menyokong perniagaan saya, perbelanjaan jadi saya pergi dalam talian mencari pinjaman ketika saya terserempak dengan beberapa pemberi pinjaman yang menipu dan scammed jauh sedikit wang saya di bahawa proses masa i mendapat keliru i tidak tahu apa yang perlu dilakukan lagi kerana wang yang sedikit i telah mempunyai dengan saya telah diambil oleh mereka anak haram penipuan yang memanggil diri mereka pemberi pinjaman pinjaman sebenar, Maka pada satu hari setia sebagai i telah melayari melalui internet mencari pekerjaan i terserempak dengan beberapa testimoni mengulas mengenai forum dengan satu Mrs Nurs Jaya, dan Puan monica tentang bagaimana mereka menerima pinjaman mereka daripada Syarikat bandar bank E-mel: rannerloan565@gmail.com Jadi saya berkata kepada diri saya sendiri bahawa saya mesti memberi ini perbicaraan kerana saya begitu takut mengenai apa yang orang lain peminjam lakukan kepada saya, jadi saya pergi ke hadapan mengambil alamat e-mel peribadi yang bersama-sama dalam komen-komen di website jadi saya menghubungi beliau memaklumkan bahawa saya telah dirujuk kepadanya oleh beberapa pelanggan yang menerima pinjaman mereka dari syarikat, Encik Adam, dan Puan sule Luis, oleh itu, apabila dia mendengar bahawa beliau amat gembira dengan keadaan itu, Jadi dia meyakinkan saya bahawa saya sedang dalam syarikat yang betul di mana i boleh menerima jumlah pinjaman keinginan saya, mereka memberikan saya borang permohonan pinjaman peminjam untuk mengisi dan kembali, saya melakukan semua bahawa, memandangkan mereka semua maklumat yang perlu saya tentang saya, Jadi saya telah diberikan syarat-syarat dan keadaan semua syarikat mereka berjalan lancar tanpa sebarang kelewatan, dalam tidak kurang daripada 24 jam i dimaklumkan wang itu sah pinjaman saya daripada 7,000,000 RM telah didaftarkan dan diluluskan oleh lembaga pinjaman mereka pemegang amanah, jadi pada proses yang masa i begitu gembira apabila mereka memberitahu saya saya perlu menghantar mereka melalui butir-butir perbankan, tetapi saya sedikit ragu-ragu untuk melakukannya jadi saya berkata saya mempunyai kepercayaan dan percaya untuk pemberi pinjaman ini memanggil Mr Abraham i kepada mereka melalui akaun bank supaya menghairankan saya menerima dan amaran dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 7,000,000 RM oleh Mr Ranner. Jadi saya segera e-mel kepadanya bahawa saya mempunyai menerima pinjaman saya berjaya, Jadi saudara-saudara di luar sana masih mencari syarikat pinjaman yang tulen i akan menasihati anda untuk sila hubungi Encik Abraham dengan yang sama E-mel: rannerloan565@gmail.com dan i tahu dia juga akan membantu anda dengan jumlah pinjaman keinginan anda okay, E-mel mereka hari ini dan anda akan gembira anda lakukan. dari kakak Nurs Jaya, Jalan Ampang Kuala Lumpur, Malaysia,-------------------------------------

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...