Khamis, 13 Oktober 2011

Info 3 : Apakah perbezaan motosikal 2-Lejang & 4-Lejang???

Kali ini saya ingin sembang pasal motor pula. Lejang atau selalunya di sebut stroke merupakan pergerakan piston di dalam silinder blok enjin sama ada ianya atas ke bawah atau pun kiri ke kanan. Untuk aplikasi bidang permotoran 2(dua) tayar pula terbahagi kepada 2-lejang dan 4-lejang. Sebab itu kita biasa mendengar motor 2-stroke dan juga motor 4-stroke. Kitaran yang terjadi dalam enjin ini membezakan kuasa atau tenaga yang dicipta ketika proses pembakaran.


4-Lejang / 4-Stroke

Kenapa di panggil 4-lejang.? Kerana untuk melengkapkan proses pembakaran
dalam kitaran enjin memerlukan 4 proses iaitu mampatan(intake), mampatan(compression), kuasa(power) & ekzos.


kitaran 4-lejang
1. Intake - Ketika ini piston bergerak ke bawah & menyedut campuran udara & bahan api(minyak).

2. Compression - Piston akan mula bergerak ke atas setelah campuran udara & minyak berlaku & pada masa yang sama juga plug akan menghasilkan api(spark).

3.Power - Pada tahap ini, kuasa akan terjadi akibat dua(2) proses sebelumnya. Spark yang kuat akan menghasilkan kuasa yang lebih. Kuasa ini yang akan membantu menggerakkan motor kita.

4. Ekzos - Proses terakhir ialah untuk membuang karbon yang terjadi. Piston akan di tolak keatas & injap akan di buka bagi memberi laluan kepada karbon untuk keluar melalui lubang ekzos yG akhirnya di sebut asap.



Kebiasannya motorsikal yang berenjin 4-lejang ini mudah untuk di jaga kerana selain mengisi petrol anda hanya perlu mengisi minyak hitam atau pun 4T. 4T ini merupakan pelinciran kepada proses yang terjadi dalam kitaran 4-lejang tadi. Sebab itu minyak itu di sebut 4T. Biasanya terdapat pelbagai jenis 4T. Bermula dari yang terdiri dari bahan mineral, semi-synthetic & full-synthetic. Yang terbaik pastilah full-synthetic sebab ianya membantu dari segi penjagaan enjin. Pastikan anda selalu check paras minyak hitam sebab ianya amat penting.


contoh motorsikal 4-lejang


2-Lejang / 2-Stroke

2-lejang pula merupakan ringkasan kepada model 4-lejang. Proses kitaran tetap sama iaitu intake, compression, power & ekzos. Tetapi yang menjadikan ianya unik adalah kerana model 2-lejang ini tidak mempunyai injap tetapi hanya berpandukan kepada rod & piston sahaja yang bergerak.


kitaran 2-lejang
1. Intake & compression - Piston akan bergerak ke atas & seterusnya berlaku proses compression campuran antara udara, bahan api(minyak) & pelincir.
2. Power & ekzos - Pada ketika ini, plug akan menghasilkan spark & proses pembakaran yang sempurna antara campuran berlaku & memaksa piston untuk bergerak ke bawah. Ketika ini berlaku dua(2) proses serentak iaitu karbon akan di tolak keluar melalui lubang ekzos sebagai asap & udara akan di sedut dari karburator untuk kitaran seterusnya.
contoh motorsikal 2-lejang
Motor 2-lejang ini senang nak dikenalpasti. Senang cerita motor yang berasap bagai tu 2-lejang lah. Walaupun sedikit mudah untuk dijaga tetapi ianya memerlukan proses penjagaan rapi. Jika motor 4-lejang anda hanya perlukan minyak petrol & 4T. Untuk 2-lejang anda perlu tambah minyak 2T dalam list penjagaan motor anda. Minyak 2T ini diperlukan ketika proses kitaran 2-lejang itu sendiri. Bahan asas pelincir adalah sama iaitu mineral, semi-synthetic & full-synthetic. Kena rajin jagalah supaya tak berlaku kerosakan pada motor anda.



Kalau anda perasan, walaupun ada model motorsikal 2-lejang & 4-lejang itu mempunyai (cc) yang sama tetapi motorsikal 2-lejang mampu menghasilkan kuasa dua(2) kali ganda dari keupayaan enjinnya. Contoh mudah, anda bandingkan antara Honda-Wave 125 dengan Yamaha 125z. Kedua-duanya 125cc tetapi kelajuan kedua-dua motorsikal tidak sama. Contoh lain, Honda CBR-150 menggunakan sistem 4-lejang menghasilkan kuasa 18bhp(kuasa kuda). Tetapi Honda NSR-150 yG menggunakan sistem 2-lejang pula menghasilkan kuasa 38bhp(kuasa kuda). Terlalu berbeza bukan? Tetapi keburukan tentang sistem 2-lejang yang paling tidak digemari ialah menghasilkan asap yang mencemarkan udara kita.
Sumber : aQi is CrezQa

9 ulasan:

  1. assignment (peringatan)
    hehehe.....

    BalasPadam
  2. ..

    'like'.. ^_^

    BalasPadam
  3. Hahaha...hobi...nak bt gena..
    Assingment satu kewajipan..hobi jangan diabaikan..:)

    BalasPadam
  4. wan spe ada stapler dgn binding tape...

    BalasPadam
  5. Hebat..tapi ok lah,untuk penguna2 motor,,hehe

    BalasPadam
  6. ape resepi nak kasi laju moto ex-5?

    BalasPadam
  7. Assalammualaikum. Nak tanya. Apa saiz original Blok dan Carb Modenak Kriss 110 1st model?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...