Info 8 : Nak Beli Handphone? Original Set ke AP Set?


Ada ramai pembeli / pemilik telefon bimbit bertanyakan sama ada handphone yang dijual di kedai original ataupun tidak? Ada yang bertanyakan perbezaan di antara AP set dan Original set. Justeru itu, kali ini saya  ingin berkongsi sedikit ilmu kepada anda. Diharapkan selepas anda membaca artikel ini, anda akan menjadi pengguna yang bijak dalam pemilihan telefon bimbit. Jika terdapat kesilapan info / maklumat, saya minta maaf dan diharap dapat memberi teguran.

DEFINISI

AP set (Authorized Product) ialah handphone yang kualitinya sama dengan original tetapi diedarkan oleh

pengedar handphone yang bukan diiktiraf oleh company pengeluar handphone. Sebagai contoh company seperti Asia Mobile, uTNT dan VSCOM, menjadi pengedar untuk handphone NOKIA tetapi bukan company yang diiktiraf oleh NOKIA sebagai pengedar yang sah.

Original set pula adalah handphone yang original dan diedarkan oleh pengedar NOKIA yang sah. Antara pengedar NOKIA yang diiktiraf adalah ZITHRON, AVAXX, Midland dan iMobile dan FMG adalah pengedar Samsung dan Motorola yang sah.

Dari segi kualiti, AP set adalah sama dengan original set. Ada company yang menjual AP set dengan 'company'nya bertaraf ISO. Mereka boleh buktikan ini adalah set baru dari NOKIA tetapi AP.

Tidak dapat dinafikan ada peniaga yang mengambil untung dengan menukar set dalaman dan menjualnya dengan harga yang sama dengan set original dipanggil set recondition (atau recond)


WARRANTY
Dari segi warranty, paling baru, AP set menawarkan warranty selama 15 BULAN untuk transceiver (mainboard/chipset) dan 12 BULAN untuk LCD. Hanya 1 BULAN warranty sahaja diberikan untuk battery dan chargar. Warranty pula adalah dari company pengedar, bukan dari NOKIA.

Urusan membaik pulih telefon di dalam warranty oleh company seperti VSCOM, COMSAT dan Asia mobile diuruskan oleh syarikat baik pulih mereka sendiri atau yang mempunyai hubungan dengan syarikat mereka seperti Pacific Solution dan Future Technology. Kebiasaannya syarikat baik pulih handphone ini wujud berdekatan tetapi tidak semua.

Oleh itu, sekiranya  pembeli membeli AP set di Kuala Lumpur, pembeli kena menghantar set mereka yang rosak kembali ke Kuala Lumpur walaupun mereka telah berpindah ke Gopeng atau Senawang misalnya. Tak ada Pacific solution kat senawang untuk dihantar ke sana.

Warranty Original set pula datangnya dari Zithron atau company original yang lain. Warranty adalah selama 1 TAHUN termasuk trasceiver, LCD dan battery.Oleh kerana kita beli yang original, tentulah kita expect national warranty, jadi kalau kita beli kat Kuala Lumpur kita boleh hantar set kita yang rosak di mana-mana kedai zithron yang berhampiran di negeri itu.


HARGA
Harga ap set adalah lebih murah dari original biasanya di dalam 10% - 30% lagi murah. Contohnya harga 6288 lebih kurang RM 650. Original 6288 zithron ialah RM 800+. Oleh itu, pembeli lebih berminat untuk membeli set AP disebabkan harganya.

Adakalanya set AP tiada pilihan dari segi warna. AP set kadangkala datang dengan hanya satu warna dan menyebabkan pilihan pelanggan menjadi sukar. Memang kadangkala terdapat warna yang diingini tetapi ia kadangkala datang dalam satu warna dalam satu batch. Sebagai contoh Nokia 6500s lebih senang untuk mendapat warna hitam dari silver. Kadang-kadang Nokia 2626 datang dengan warna biru sahaja sepanjang 2 minggu kemudian oren sahaja minggu yang seterusnya.

 
Tambahan :-

Underwater setPernah dahulu menguasai pasaran h/phone terutamanya di kawasan bukit bintang dan pertama kompleks. Sekarang ini sudah tiada lagi di pasaran. Kalau tak silap, underwater set ini adalah set yang dibawa masuk tanpa cukai atau melalui pasaran gelap. Waranty pun beberapa bulan yang diberi oleh kedai si penjual.

Recon set (atau recondition)
Set 2nd hand yang di repair, upgraded dan dibarukan kemudian di jual dengan harga yang lebih murah. Recon tidak setanding dengan ap set kerana ia adalah handphone yang lama. Warranty kebiasaannya sebulan, walaupun ada pekedai yang meletakkan 6 bulan atau setahun (untuk menampakkannya setanding dengan AP set). Berhati-hati dengan handset dengan harga yang murah dari kebiasaan... ada mungkin akan masuk perangkap recon!

Membeli AP set atau original adalah bergantung kepada personaliti anda dan kewangan anda. Sekiranya anda mempunyai budget sedikit lebih, selalu berpindah randah, selalu risau terhadap kerosakan h/phone, mahu yang terbaik untuk wang anda dan seorang yang sangat cerewet tentang h/phone maka Original set adalah pilihan anda.


Maklumat Lain:-
Original set
  • Pengedar rasmi Nokia adalah Zitron, Avaxx dan i-Mobile. 
  • Pengedar rasmi Sony Ericsson adalah T-Choice, Grandtech, Midlands dan Thorus.
  • First Mobile Group (FMG) adalah pengedar utama telefon bimbit Samsung.
  • FMG memberikan warranty selama 18 bulan.
  • Pengedar rasmi Motorola adalah Satellite Technics, Zitron dan MDM.
  • Pengedar rasmi Siemens adalah Zitron dan FMG.
  • Pengedar rasmi Panasonic adalah Zitron.
  • Pengedar rasmi LG’s adalah Zitron.
  • Anda boleh servis telefon bimbit anda di mana-mana pusat servis. (Nokia Professional Centre, Sony Ericsson Certified Service Centres, etc)
  • 1 tahun warranty termasuk charger, bateri dan handsfree. 
  • Alat ganti tulen digunakan ketika membaiki telefon yang rosak.

Ap set

  • Maksud AP pula adalah Approval Products 
  • Selalunya ia akan di import dari luar negera dan dijual kepada pengguna
  • Warranty bagi AP set adalah daripada syarikat tempatan seperti Final Choice, CSL, Nefion, Telstra, GTMax dan lain-lain lagi.
  • 1 tahun warranty untuk telefon dan sebulan untuk aksesori seperti charger, bateri, handsfree. 
  • Sekiranya telefon anda rosak, anda perlu hantar ke tempat dimana anda membeli telefon tersebut.

Recon set.
  • Recondition set adalah henset lame yang di baik pulih dan komponan luarannya di ganti baru. 
  • Biasanya harga bagi recon set ini lebih murah dari harga ori dan ap set. 
  • kebanyakkan tauke kedai tidak jujur dengan menjual baragan recon sama dengan ap set. 
  • Tiada warranty bertulis , hanya warranty kedai. Selalunya dalam sebulan atau paling lame dalam 6 bulan. Ini bagi mengaburi mata si pembeli. 
  • Berisiko kerana kualitinya sangat la rendah kerana ia berasal dari hp yang telah rosak

Under water set
  • Telefon yang dicuri atau dibeli daripada luar negeri tanpa membayar cukai seperti mendapatkan pelekat SIRIM. Di cap sebagai haram. Selalunya dibawa oleh pelajar yang belajar diluar negeri. 
  • Kebiasaan di jual tanpa aksesori , hanya handphone dan charger saja di beri.
  • Kadang kala juga hanphone ini di lock , tidak boleh masuk sim malaysia kerana telah di lock telco negara asal. 
  • Tiada warranty dan biasanya hanya warranty kedai selama sebulan.

Mengenal pasti Original dan AP set
  1. Keluarkan bateri telefon 
  2. Set original mempunyai pelekat rasmi syarikat. (Zitron, Avaxx, T-Choice, Midland & etc)
  3. Set AP pula mempunyai pelekat syarikat seperti Final Choice, CSL dan lain-lain
  4. Tekan *#06# untuk memeriksa 15 digit nombor siri (IMEI)
  5. Bandingkan dengan IMEI yang ada ditempat letak bateri dan juga pelekat di kotak telefon.
  6. Untuk set original, nombor siri adalah sama.



 Sumber : 
  1. highspecpcit
  2. www.sinarraudah.com

Ulasan

  1. info yang baik abg wan.,,nasib baik sama imei hehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Info 12 : KAMUS LOGHAT PERLIS YANG UNIK

Indahnya Berbahasa : Bahasa Istana

Rujukan kehormat