Tazkirah 46 : PEROKOK..Usahlah pentingkan diri sendiri...


AssalamualaikumSAYA menasihati seorang rakan supaya berhenti merokok kerana perbuatan itu boleh memudaratkan kesihatan. Balas rakan tadi: "Kau tidak merokok, tetapi sakit juga." Sambungnya lagi: "Orang tidak merokok pun mati."

Apabila kita menasihati merokok itu membazir dan jika wang membeli rokok itu disimpan untuk keperluan lebih memerlukan, balasnya, kau tak merokok pun tak kaya. Memang susah hendak menasihati perokok kerana mereka pasti ada alasan untuk mempertahankan perbuatan buruk itu. 

Merokok terbukti membawa banyak mudarat, termasuk menyebabkan strok, serangan jantung, kanser, mati pucuk dan mengganggu hubungan seks. Bentangkan apa saja fakta keburukan merokok mereka mungkin mendengar, tetapi belum pasti menginsafinya. 

 
Paling menyakitkan hati apabila perokok memberi jawapan: “Kalau mati aku, apa engkau hendak sibuk.” Memang kita perlu menjadi penyibuk kerana asap rokok itu turut membawa mudarat kepada orang di sekeliling atau perokok pasif. 


Perokok pasif adalah orang yang dipaksa menyedut asap rokok daripada perokok. Kajian menunjukkan 60 hingga 70 peratus daripada asap rokok akan disedut oleh bukan perokok. Kajian saintifik turut membuktikan bahan kimia beracun dalam asap rokok adalah lebih tinggi berbanding yang disedut oleh perokok secara aktif.

Kesan paling teruk adalah kepada kanak-kanak. Anak yang didedahkan kepada asap rokok ini mengalami risiko lebih tinggi mengalami pelbagai masalah kesihatan. Mereka cenderung untuk mengalami masalah seperti batuk, asma serta jangkitan paru-paru dan telinga. Mereka mungkin terpaksa menghidap penyakit yang berpanjangan disebabkan terdedah kepada asap rokok. 



Mereka akan membesar dengan mempercayai merokok adalah tabiat normal. Daya fikiran mereka mungkin menjadi lembap dan akhirnya akan hidup sengsara. Adakah kita mahu melihat anak menderita kerana perbuatan bodoh ini? Justeru, perokok tidak seharusnya mementingkan diri sendiri tanpa menghiraukan orang lain yang inginkan kehidupan lebih sihat.

Keputusan untuk berhenti merokok terletak pada diri perokok itu sendiri. Kerajaan membelanjakan berjuta ringgit setiap tahun untuk menyedarkan rakyat bahaya merokok dan mengapa perlu berhenti merokok. Pelbagai usaha termasuk menaikkan harga rokok, menguatkuasakan undang-undang dan peraturan mengenai rokok dilakukan kerajaan, namun akhirnya terpulang kepada individu untuk tidak dan berhenti merokok. Begitu pun, kerajaan terutama melalui Kementerian Kesihatan tidak pernah berputus asa melaksanakan usaha menjadikan bumi Malaysia bebas daripada asap rokok.


Di sini, saya memetik fakta daripada laman sesawang Bahagian Pendidikan Kesihatan Kementerian Kesihatan faedah berhenti dan tidak merokok.

  • Panjang umur. Satu dari dua perokok akan mati lebih awal disebabkan penyakit berkaitan merokok. Merokok membunuh hampir 5,000 rakyat Malaysia setiap tahun. 
  • Mengelakkan daripada bahan berbahaya. Asap rokok mengandungi hampir 4,000 bahan kimia dan 50 daripadanya boleh menyebabkan kanser.
  • Mencegah penyakit. Hampir 40 jenis penyakit berkaitan merokok. Kanser paru-paru, sakit jantung, penyakit paru-paru yang kronik, strok dan ulser di bahagian lapisan kulit perut adalah antara penyakit bahaya akibat tabiat merokok.
  • Kehidupan yang lebih sihat. Mereka yang tidak merokok kurang mendapat batuk, selesema dan penyakit pernafasan lain berbanding perokok.
  • Mencegah daripada mendatangkan keburukan kepada orang lain.
  • Menjadi contoh yang baik terutama untuk keluarga dan anak.
  • Meningkatkan tahap kecergasan dan memiliki badan yang sihat.
  • Meningkatkan deria bau dan rasa
  • Rambut dan pakaian tidak berbau asap rokok.
  • Menjimatkan wang.
  • Melindungi alam sekitar. Puntung rokok dibuang oleh perokok boleh menyebabkan kebakaran.
  • Meningkatkan kesuburan.
  • Meningkatkan tahap ‘kelelakian’. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Info 12 : KAMUS LOGHAT PERLIS YANG UNIK

Indahnya Berbahasa : Bahasa Istana

Info 13 : Nak laju??? Koreklah blok!!..