Tutorial 20 : PUNCA BERLAKUNYA BLUE SCREEN DI PC





Blue Screen of Death (juga dikenali sebagai masalah terhenti, BSOD, bluescreen, atau Blue Screen of Doom) adalah perkataan harian digunakan untuk memaparkan masalah kesalahan oleh beberapa sistem operasi, khususnya Microsoft Windows, selepas menghadapi masalah sistem penting yang boleh menyebabkan sistem untuk shut down.

Kadang-kadang anda mungkin melihat skrin biru pada komputer anda semasa menghidupkannya. jika skrin berwarna biru keluar semasa startup ia menandakan operasi tidak dapat diteruskan kerana masalah pada sistem fail. Anda tidak boleh melakukan apa-apa selain merasa kecewa yang teramat sangat dan terpaksa mematikan komputer anda secara paksaan.


Penyebab utama skrin biru adalah kerana kekacauan dalam registry yang tidak pernah diambil berat oleh pengguna komputer. Registry bertanggungjawab untuk menjalankan perkakasan dan perisian yang menyimpan semua nilai yang sama. penggunaan komputer dengan lama tanpa menjalankan penjadualan scan boleh merosakkan registry dan mengakibatkan fail korup. Skrin biru akan muncul apabila registry tidak mampu untuk memuatkan pemacu.

Setiap kali komputer dihidupkan ia akan memaparkan arahan loading. Namun apabila ia tidak dapat mencari arahan yang betul disebabkan fail rosak, komputer akan mengeluarkan mesej "error". 


Anda hanya perlu menyingkirkan masalah blue screen tersebut dengan menjalankan aplikasi perisian seperti registry cleaner ataupun CCleaner. Sekarang ini banyak pembangun perisian telah memperkenalkan versi mereka sendiri bagi mengoptimumkan pc anda dan memadam semua fail yang rosak. Ia disarankan untuk menjalankan perisian tersebut  sekerap yang mungkin atau paling tidak pun seminggu sekali.


1. Serangan Virus atau Spyware
Virus dan Spyware boleh menyebabkan komputer anda dalam risiko yang tinggi menghadapi Blue Screen ini..Ia menyerang komputer anda tanpa anda sedari..Virus atau spyware ini boleh menyerang BIOS, Driver Device [Pemacu Peranti] yang membawa kepada kerosakkan pada fail-fail didalamnya.

2. Perkakasan Yang Gagal Berfungsi
Sekiranya perkakasan atau peranti komputer tidak dapat berfungsi sepenuhnya atau rosak, Windows Stop Error akan terjadi…Ia termasuk juga masalah CPU terlalu panas…

3. Perisian Yang Gagal Berfungsi
Perisian yang mempunyai masalah ketika proses pemasangan [install]…Perisian ini mungkin mempunyai masalah untuk berinteraksi dengan Windows kerana semasa proses pemasangan terdapat fail-fail yang telah rosak..Perisian yang tidak serasi dengan Windows juga boleh menyebab Blue Screen ini, contohnya Vista memerlukan perisian yang hanya dibangunkan khas untuk sistem operasi ini sahaja dan jangan sesekali install perisian yang tidak boleh beroperasi dengan Vista ini.

4. Device Driver [Pemacu Peranti]
Apabila perkakasan baru dipasang pada komputer dan pemacu perantinya tidak sesuai, salah atau tidak dikemaskini untuk perkakasan tersebut…Ini akan menyebabkan perkakasan tidak dapat berkomunikasi dengan baik dengan Windows.

5. Startup Error
Perkakasan gagal, driver rosak, corrupt file volume, system misconfiguration dan jangkitan virus boleh menyebabkan windows tidak boleh beroperasi ketika proses boot…Semua error akan dipaparkan sebelum Windows dipaparkan…Ketika proses boot, Windows tidak dapat berkomunikasi dengan fail-fail yang berkaitan dengan sempurna…

6. Registry Error
Kerosakan pada Registry boleh terjadi dengan tidak dijangka…Windows Registry ini mengandungi suatu sistem konfigurasi yang lengkap termasuk konfigurasi perkakasan dan device driver..Sekiranya terdapat ralat pada sistem Registry dengan mudah ia menyebabkan sistem tidak berfungsi dan menyebabkan Bue Screen.

Ulasan

  1. t, kaish..,,pnah jga laptp sy blue scrin..nsip baik dpt solve lpas defrag disc,,

    BalasPadam
  2. thanks http://amsmuvee.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. terima kasih.. sy mengalami masalah tu., :D

    BalasPadam
  4. Kalau tgh guna tiba-tiba keluar cm 2 apa yg rosak ya.. komputer saya kerap jd cm 2.. mohon bantuan saudara yg pakar..

    BalasPadam
  5. Kalau tgh guna tiba-tiba keluar cm 2 apa yg rosak ya.. komputer saya kerap jd cm 2.. mohon bantuan saudara yg pakar..

    BalasPadam
  6. Kalau tgh guna tiba-tiba keluar cm 2 apa yg rosak ya.. komputer saya kerap jd cm 2.. mohon bantuan saudara yg pakar..

    BalasPadam
  7. reformat je pc in shaa Allah ok

    BalasPadam
  8. klu srin jd biru time kita start..kenapa ya

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Info 12 : KAMUS LOGHAT PERLIS YANG UNIK

Indahnya Berbahasa : Bahasa Istana

Rujukan kehormat